Jak Łatwo i Tanio Przygotować Mieszkanie do Sprzedaży lub Wynajmu

Jeżeli planujesz sprzedaż lub wynajem nieruchomości, z pewnością zauważyłeś, że jedne domy czy mieszkania długo czekają na swojego kupca, natomiast inne od razu znikają z rynku. Jest wiele aspektów skutecznej sprzedaży. Na wiele z nich nie mamy wpływu (lokalizacja, metraż itd.), na inne natomiast mamy ogromny.

Jednym ze skutecznych i łatwo dostępnych sposobów dobrej sprzedaży niewątpliwie jest Home staging. Home staging to nie tylko to, o czym piszę, ale na pewno jest to dobra baza startowa. Chciałabym Ci przedstawić 10 wskazówek, dzięki którym w łatwy sposób przygotujesz swoją nieruchomość przed wprowadzeniem jej na rynek. Te proste pomysły pomogą Ci samodzielnie wydobyć potencjał nieruchomości. 

Usunięcie wszystkich zbędnych przedmiotów

Uporządkowanie jest zazwyczaj pierwszą rzeczą, którą zalecam moim klientom. Tak zwany decluttering to czynność, która polega na usunięciu nadmiaru rzeczy z domu. Jeżeli planujesz sprzedać mieszkanie to może dobry czas, żeby od razu zacząć porządkować przestrzeń. 

Nadmiar przedmiotów powoduje, że dom wydaje się mniejszy i ciasny. Sam dobrze wiesz, że wchodząc do mieszkania, w którym jest dużo przedmiotów czujemy się tym nieco przytłoczeni. Zastanów się, które rzeczy nie będą Ci potrzebne i z pewnością możesz schować. Zwróć uwagę zwłaszcza na blaty i otwarte półki. 

Pamiętaj, że po Twoim mieszkaniu będą chodzili ludzie z zewnątrz. Zalecam schowanie wszystkich wartościowy przedmiotów takich jak biżuteria, dokumenty itd. Schowaj je w miejscu niedostępnym dla oglądających. 

Upewnij się, że przedmioty, które pozostają na wierzchu są czyste, a koszyczki i organizery uporządkowane. Czeka Cię dużo pracy. Dobra wiadomość jest taka, że ​​kiedy nadejdzie czas przeprowadzki, dużą część pakowania będziesz miał już z głowy!

Możesz skorzystać z profesjonalnej firmy, która Ci w tym pomoże. W polsce jest coraz więcej firm specjalizujących się w declutteringu.

Dokładne czyszczenie całego mieszkania

Czysty dom to podstawa! Spójrz na mieszkanie oczami obcej osoby. 

Zdarzyło Ci się kiedykolwiek zameldować w brudnym pokoju hotelowym? Jeżeli tak, to czy chciałabyś tam wrócić? Z pewnością nie. Tak samo kupujący może zostać zniechęcony przez dom, który nie został dokładnie posprzątany.

Jeśli masz duży dom lub masz mało czasu, możesz zainwestować w profesjonalną usługę firm sprzątających. Jest to duża oszczędność energii i czasu.

Bardzo ważny w domu jest zapach. Jest to pierwsze na co (nawet podświadomie) zwracają uwagę kupujący. Niektóre zapachy mogą być odpychające dla potencjalnych nabywców. Zwróć na tą szczególną uwagę, zwłaszcza jeżeli jesteś właścicielem zwierząt lub palaczem. Właściciele często myślą, że ich mały piesek nie pachnie, albo kilka wypalonych papierosów nie zmienia zapachu. Uwierzcie mi, zmienia. 

Jeśli pogoda na to pozwala, otwórz okna i wpuść świeże powietrze. Często opróżniaj kosz na śmieci. Unikaj gotowania potraw o silnym zapachu, takich jak ryby i mocno aromatyczne przyprawy. Jeśli zapachy są szczególnie silne, może być konieczne wyczyszczenie (lub usunięcie) zasłon czy tapicerki.

Staraj się utrzymywać dom w czystości, gotowy do prezentacji sprzedażowej. 

Nigdy nie wiadomo, kiedy potencjalny kupiec będzie chciał wpaść na oglądanie.

Depersonalizacja przestrzeni

Kolejnym bardzo ważnym krokiem jest depersonalizacja wnętrza. Wiem, że rodzinne zdjęcia i osobiste pamiątki są często jednymi z najważniejszych przedmiotów w domu. Dla wielu z nas to właśnie one sprawiają, że dom jest domem. Jednak kupującym będzie ciężko wyobrazić sobie, że mieszkają w miejscu, które będzie przypominało o TWOJEJ rodzinie i przyjaciołach.

Spakuj wszystkie przedmioty osobiste zarówno swoje jak i swoich bliskich, takie jak zdjęcia, książki, rysunki dzieci, pamiątki z podróży oraz przedmioty religijne. Zbyt duża ilość  drobiazgów może rozpraszać kupujących. Zamiast tego zachowaj podstawowe elementy  wystroju, pozwolą skupić się oglądającym na tym co ważne, czyli na wnętrzach. 

Ujednolicona paleta barw

Wiem, że każdy ma swój gust i że każdemu z nas podobają się inne kolory. To jest wspaniałe, ale sprzedaż mieszkania to nie czas na prezentację własnych upodobań. Zawsze zalecam neutralną paletę barw w całym domu. Dzięki ujednoliconej, nie krzykliwej kolorystyce kupujący mogą lepiej wyobrazić sobie we wnętrzu siebie, swoją rodzinę czy nawet posiadane meble. 

Jednym z najszybszych i najbardziej opłacalnych sposobów zneutralizowania wystroju domu jest po prostu farba. Ściany pomalowane na ciemne, odważne kolory mogą zniechęcić kupujących. Świeża warstwa farby w neutralnym kolorze, takim jak szary lub ciepły odcień bieli, da poczucie czystości. Kupujący łatwiej mogą wizualizować dodawanie własnych akcentów.

Neutralizacja kolorów to nie tylko ściany. Dobrym przykładem może być tu sofa. Jeśli jest  zużyta, poplamiona lub ma odważny wzór, rozważ zakup narzuty. Kolejnym świetnym przykładem są zasłony. Przestarzałe, zbyt wzorzyste zasłony okienne radzę zdjąć lub wymienić. Jest bardzo szeroka oferta lekkich, delikatnych tekstyliów. Zamiast mocnych wzorów na dużych powierzchniach lepiej wprowadzić subtelne i gustowne kolorowe akcenty, takie jak na przykład poduszki czy kwiaty. 

Zadbane otoczenie

Wiadomym jest, że jeżeli mieszkamy w bloku nie jesteśmy w stanie zdziałać zbyt wiele. Na zewnętrzny wygląd bloku czy klatki faktycznie nie mamy wielkiego wpływu. Są jednak szczegóły, które świadczą bezpośrednio o nas, jako o właścicielach. Takim przykładem są drzwi wejściowe, dzwonek czy wycieraczka. Należy je dobrze oczyścić lub umyć. Wycieraczkę czasami trzeba wymienić. Masz tylko jedną szansę, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie. Kolejnym punktem są czyste okna i parapety, nie zapominaj też o tych zewnętrznych.

Jeżeli jesteś właścicielem domu temat jest nieco szerszy. Spaceruj po otoczeniu domu, obiektywnym okiem ocen który obszar ogrodu jest zaniedbany. Zwróć uwagę na to co u  klienta może spowodować zapalenie się czerwonej lampki, takich jak urwana rynna czy zacieki na elewacji. Jeżeli jest taka potrzeba poprzycinaj drzewa i krzewy. Upewnij się, że trawnik i klomby są dobrze utrzymane i zdrowe. Lepiej usunąć chore i suche rośliny. Miłym akcentem w okresie wiosna-jesień będą kwitnące kwiaty w doniczkach przed wejściem.

Upewnij się, że dom jest tak samo czysty na zewnątrz jak wewnątrz. Czasami duży efekt daje umycie kostki przed domem zwykłym ogrodowym wężem. 

Przed prezentacją otwórz okiennice, zasłony i rolety. które nie tylko nadadzą Twojemu domowi atrakcyjniejszego wyglądu z zewnątrz, ale rozświetlą wnętrze.

W ogrodzie zadbaj o porządek. Zabierz wszystkie zbędne dekoracje takie jak krasnale czy sztuczne kwiaty. Postaw na klasykę i minimalizm.  

Czyste kuchnie i łazienka

Kuchnia i łazienka będą wyglądały znacznie lepiej jeżeli sprzątniesz nadmiar rzeczy. Powinny zostać same najpotrzebniejsze przedmioty. Klient lubi widzieć duże powierzchnie blatów roboczych, dlatego najlepiej pochowaj wszystko oprócz jednego czy dwóch elementów dekoracyjnych. Kuchnia i łazienka to też pomieszczenia gdzie z pewnością klient będzie chciał zajrzeć do szafek i sprawdzić ich pojemność. W związku z tym, proces pakowania warto rozpocząć już na etapie przygotowywania mieszkania dla klienta.  Niewątpliwie są mniej istotne rzeczy czy sprzęty które możesz już spakować i włożyć do schowka.

Spójrz na szafki krytycznym okiem. Jeśli są bardzo zniszczone lub przestarzałe możesz je odświeżyć malowaniem. Na rynku jest sporo farb, które w łatwy sposób diametralnie zmienią wygląd mebli. Podobnie jest z kafelkami łazienkowymi. Pomalowanie może unowocześnić i rozjaśnić pomieszczenie. Rozważ zakup nowej zasłony prysznicowej, dywaników łazienkowych i ręczników oraz nowych ścierek do naczyń do kuchni.

Pamiętaj, aby przed każdą prezentacją nieruchomości klientom kuchnia i łazienka były  nieskazitelne. Opróżnij kosze na śmieci i postaw je w niewidocznym miejscu. Zapach domu  jest bardzo ważny. Sprytnym ruchem jest upieczenie ciasteczek (jeżeli nadal tam mieszkasz, bo musi to być naturalne), wiosną możesz postawić wazon z pięknie pachnącymi kwiatami.

Stół jako ważny element

Dlaczego to takie ważne? Ponieważ kupujący często wyobrażają sobie organizację spotkań rodzinnych i towarzyskich w nowym domu. Niewątpliwie jadalnia odgrywa w tej wizji dużą rolę. Bezsprzecznie ważne jest nie tylko to, że jest jadalnia, ale też to jak ona wygląda. Jeśli krzesła są poplamione lub przestarzałe, wyczyść je lub zastosuj pokrowce. W większości przypadków nawet kiepsko wyglądający stół można atrakcyjnie zaaranżować i przykryć  neutralnym i stylowym obrusem.

Stół powinien stać pod oświetleniem. Jeśli przestrzeń jadalna jest mała, usuń wszystkie inne meble i zostaw tylko cztery krzesła

Możesz zaaranżować stół za pomocą ładnej zastawy stołowej, serwetek lub bieżnika oraz elementu centralnego np. bukietu kwiatów. W przypadku długiego stołu spróbuj ustawić serię małych naczyń na środku.

Ustawienie mebli

Zazwyczaj aranżowanie przestrzeni zaczynam od salonu. Zastanów się, co chcesz podkreślić i co jest godne uwagi w przestrzeni (a co nie). Na przykład dobrym punktem skupiającym uwagę może być piękny kominek lub wspaniały widok za oknem. Ustaw meble z myślą o tym centralnym punkcie. Skorzystaj z symetrycznego układu siedzisk, tak aby stworzyć przytulną przestrzeń spędzania czasu.

Jeśli pomieszczenie jest małe, rozważ wyniesienie niektórych mebli tak, żeby wyglądało na możliwie najbardziej przestronne. Złym rozwiązaniem są nieproporcjonalnie duże meble, czy sprzęty, takie jak na przykład przesadnie duży telewizor. Dobrym zabiegiem jest delikatne “odklejenie” mebli od ściany. Pomieszczenie wtedy wydaje się bardziej przestronne.

W małych sypialniach usuń wszystkie meble z wyjątkiem łóżka, stolików nocnych i ewentualnie małej komody. Na szafkach obok łóżka ustaw lampki. Pościel łóżko, żeby klienci poczuli się tam dobrze i komfortowo.

Każde z pomieszczeń w domu czy mieszkaniu powinno mieć określoną funkcję. W czasach pandemii i pracy zdalnej dobrym pomysłem jest znalezienie miejsca na biurko, gdzie swobodnie będzie można pracować z domu. Pomóż kupującym wyobrazić sobie, jak sami mogliby wykorzystać przestrzeń.

Oświetlenie

Oświetlenie ma ogromny wpływ na wygląd i atmosferę domu. Niewielu kupujących szuka ciemnego domu…większość woli taki, który jest bardzo jasny, albo jeszcze bardziej 😉 

Upewnij się, że okna są czyste. Odsłoń zasłony i rolety, wpuścić maksymalną ilość światła dziennego. Taki zabieg z pewnością będzie na korzyść nieruchomości. 

Każde pomieszczenie powinno być dobrze doświetlone. Jeżeli masz uszkodzone lub bardzo przestarzałe żyrandole powinieneś je wymienić. Jest to niedrogi, a bardzo skuteczny sposób na zrobienie na kupujących dobrego wrażenia.

Jeżeli masz dom z ogrodem, zadbaj też o oświetlenie zewnętrzne (takie jak oświetlenie elewacji, czy ścieżki przed domem).

Wszystkie żarówki w każdym z pomieszczeń muszą być sprawne.

Upewnij się, że tak jest. 

Podkreślenie funkcji ogrodu i balkonu

Chociaż wnętrze sprzedawanego domu zajmuje centralne miejsce w ofercie, nie zapomnij o zaaranżowaniu terenów zewnętrznych. Pomóż kupującym wyobrazić sobie, jak mogliby wykorzystać tę przestrzeń.

Nawet mały ogródek czy balkon mogą stać się atrakcją sprzedaży. Ustaw siedziska, pomóż kupującym wyobrazić sobie siebie jak spędzają czas z rodziną i przyjaciółmi. Dodaj tacę z talerzami i filiżankami do kawy, aby wyobrażali sobie spokojne śniadanie na werandzie. Jeżeli masz dom zaaranżuj palenisko czy grilla, na siedziska dodaj koce, poduchy. Obok  kieliszki do wina, a wszystko po to żeby poczuli jak spędzają tam relaksujący wieczór z przyjaciółmi. 

Te małe, proste dodatki mogą pomóc kupującym wyobrazić sobie możliwości, jakie oferuje ta dodatkowa przestrzeń.

Przedstawione wskazówki to ogólne wytyczne, stanowiące doskonały punkt wyjścia, są uniwersalne i dotyczą większości nieruchomości. Nic nie przebije wprawnego oka i wiedzy home stagera. Jeżeli chcesz profesjonalny plan, szyty specjalnie na miarę Twojego domu czy mieszkania skontaktuj się ze mną. Z przyjemnością podzielę się swoją wiedzą na temat profesjonalnego przygotowania nieruchomości do sprzedaży czy wynajmu. Ustalimy w co warto zainwestować czas, pieniądze i energię, aby zmaksymalizować wynik sprzedażowy Twojego domu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *